P R O V O C E R A N D E

Titti SchultzLivet140 Comments

 

Jag bor i Stockholms innerstad. Jag har bil. Det kostar en miljard om året för boendeparkering. Parkeringsplatser är en bristvara. Då är det här mycket provocerande.  Det finns tre för ändamålet avsedda mc-parkeringar mycket nära denna parkering. Det fanns utrymme på samtliga, jag kollade.  Både vespor och motorcyklar samsas där. Men den här, den ska ha egen ruta den.

 

Mvh, provocerad

 

140 Comments on “P R O V O C E R A N D E”

  1. Hej Titti!
    Anledningen är sannolikt att vespaägaren bor på platsen. Då får den INTE stå i ruta avsedd för MC och moped klass I. Den måste stå i en vanlig ruta. Detta är regler som införts av majoriteten som styr i Stockholms stad. De har inte lyssnat på folket och skapat regler som är orimliga. T ex att varje moped och MC i rutorna betalar avgift, i vissa delar betalar varje moped och MC lika mycket som en bil i en ruta. Det är anledningen till att MC-och mopedägare slutat tränga ihop sig för att istället uppta den plats man betalar för. Sveriges MotorCyklister har försökt påverka politikerna utan resultat.

  2. Parkerat enligt de nya reglerna bara. Skyll på politikerna, inte hojåkare som parkerar enligt reglerna.

  3. Hej Titti!

    Jag förstår att man blir provocerad men det är tyvärr Stockholms stad som beslutat att vid ex. boendeparkering måste moped/MC parkeras på utmarkerad bilplats. Provocerande så det förslår!

  4. Ett tips angående mopeden som parkerat i en bilruta kan vara att kontakta Stockholm Stad och ffa trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) och fråga varför han tagit fram parkeringsregler som i praktiken tvingar mopeder/mc att stå i bilrutorna på vissa ställen.

  5. Exemplarisk parkering, mitt i rutan. Hoppas du känner till att MC-platserna är avgiftsbelagda på samma sätt som övriga parkeringsplatser, det blir då naturligt att MC-åkare väljer den plats som är bekvämast. Tacka den rödgrönrosaröran i stadshuset för denna reform.

  6. Hoppas då att du är provocerad av rätt sak. Det är nämligen den styrande politiska majoriteten i Stockholm som har bestämt att det ska vara så. Om vespan står med boendeparkering så *får* den inte stå på mc-parkeringen utan *måste* stå och trängas med era bilar. Skriv ett tackkort till Daniel Helldén…

  7. Provocerande ja, men inte från vespaägarens sida. Stadshuset (med MP i spetsen) har bestämt att MC-rutorna ska beläggas med avgift och därför har många MC & mopedägare skaffat parkeringstillstånd för boendeparkering. Detta ger de inte rätt att stå i Mc-rutorna utan tvungna att parkera på ”bilrutorna”. Så du kan kontakta ansvarig politiker (Daniel Helldén) angående detta så har jag hjälpt dig att klaga på rätt person.

  8. Hej Titti!

    Såhär kommer det tyvärr troligen komma att se ut även i framtiden då MP får bestämma över trafiken/parkeringen i Stockholm. Om du inte vet vad det handlar om så läs på om vad Daniel Helldén håller på med samt parkeringsavgifter för MC och Mopeder.

    Jag är helt på din sida – Detta är provocerande både för dig, och för MC/Mopedägare.Det är Daniel Helldén du ska hjälpa till att rösta ut i höst.

  9. Jadu, så blir det när korkade politiker bara ska dra in pengar. Denna person har gjort helt rätt. Så istället för att att vara arg på personen som parkerat vepsan, så borde du rikta detta inlägg mot de styrande i Stockholms Stad med Daniel Hellden i spetsen.

  10. Provocerande JA!
    Men med tanke på Miljöpartiets nya policy och bestämmelser över MC-Parkeringen i innerstaden så kommer du/vi få se detta väldigt mycket oftare. Man kan ju fråga sig varför en Miljöpartist motarbetar miljövänliga och platsbesparande fordon och belägger dem med parkeringsavgifter?

  11. Det är Daniel Helldén i Miljöpartiet som ändrat parkeringsreglerna för MC. Rikta frustrationen till statshuset. Det gör alla andra på mc. Det är förmodligen inte sista gången du ser det där.

  12. Så är de nya parkeringsreglerna. Så ta upp frågan med trafikborgarrådet Daniel Hellden (MP)
    SMC jobbar för att kunna få tillbaka de gamla parkeringsreglerna

  13. Kontakta Daniel Helldén och undersök parkeringsavgifter på tvåhjuliga fordon…vill han inte prata, så sök Maria Nordkvist på SMCs kansli.

  14. Ja du Titti. De folkvalda har ju satt reglerna och Vespan är därmed korrekt parkerad.
    Du retar dig på fel sak.

  15. Enligt Stockholms stads nya parkeringsregler får inte mc eller moped boendeparkera i mc-rutorna utan ska stå på gatan. Mc-rutor är för besökare. Så skyll på kommunpolitikerna, inte vespa-ägaren. Hen har gjort rätt.

  16. Då man med de nya parkeringsreglerna betalar lika mycket för att parkera mc/moped oavsett om man står på mc-parkering eller inte så finns inget incitament till att inte använda en ruta man ändå betalar för. Detta kommer bli vanligare och är helt i linje med de beslut som fattas. Det du irriterar dig på framfördes även som underlag för att behålla avgiftsfria mc-parkeringar långt upp i rättsväsendet men nu vill de ha in pengar och då får man parkera där man har betalat för det.

  17. Ja så är de när det plötsligt tillkommit avgift för MC parkering. Eftersom p-avgift dessutom är per fordon och inte per ruta så gör den vespan helt rätt i att stå i egen ruta.

  18. Bli inte sur på moppe/mc förare bli sur på staten! Vi betalar lika mkt som er för en ruta vf ska vi inte ha en ruta?? Vf ska vi stå i tråna små rutor när vi betalat för en stor? Sveriges ledning har gått på aggressiv front mot alla på 2 hjul och det kommer bara kosta dom frustrationer av alla andra i slutet. Bjuder man upp till dans så får man vara berred på att dansa..

  19. Tyvärr Titti så är det såhär våra politiker vill ha det med nya parkeringsreglerna för mc,.

  20. Rikta Er ilska på politikerna, som vill att vi parkerar bland bilarna i stället för att trycka ihop oss på MC platserna.

  21. Hej Titti. Va bra att du belyser problemet! Nu är det så här att denna vespa som alla andra 2-hjulingar har fått börja betala exakt samma miljarder som du pratar om i avgift. Därav borde den ju också vara berättigad till samma yta som en bil, då vi betalar samma peng, eller Hur?
    Jag vet inte om just denna vespaägare är med i protesten men personligen så parkerar jag alltid Så, just för att provocera speciellt er bilägare. För ni kan hjälpa oss 2-hjulingar med att få förändring. Vi tar 1/5 så stor plats som en bil i genomsnitt. Vore det då inte rimligt att vi betalar 1/5 av kostnaden också?

    Tänk om trafikborgarrådet kunde sluta bråka med oss 2-hjulingar och börja fatta att vi är miljövänligare, mindre, smidigare, skapar färre köer mm mm och hjälpa till med en positiv utveckling istället för att göra det dyrare och svårare för oss i innerstaden.

    Du kan hjälpa! Alla provocerade trafikanter kan hjälpa.
    Kontakta Daniel Helldén
    daniel.hellden@mp.se
    076-122 96 26 (pressekreterare)
    Och tala om din åsikt!

    Tack för ert stöd i vår fight!

    https://mitti.se/nyheter/trafik/avgifter-kan-kosta/?omrade=hela-stockholm

    Kontakta mig gärna om du vill ha mer info.

  22. Yep. Ni skulle prata med MP, som har beslutat att MC parkering ska kosta mer än bilparkering. Om vi ska betala lika mycket, kan du förvänta att vi tar plats.

  23. Det kan du tacka dina lokalpolitiker för. Nu måste äcen mc betala p-avgift pga ett korkat beslut. Så varför ska en mc trängas ihop 4-5 på samma parkering när alla 4-5 måste betala separata avgidter? Nä så då ställer man sig ensam på en parkering och betalar för den. Gnäll på lokalpolitikerna de har skapat problemet.

  24. Välkommen till Daniel Helldens nya Stockholm.
    SMC Sveriges motorcyklister har slagits för vettiga parkeringsregler utan gehör. Stockholm har just infört nya avgifter(bland de högsta i världen, tydligen) och regler för parkering av mc/moped. Daniel anser att fordonen har tagit för mycket plats 😉

  25. Resultatet av ett av många korkade beslut från miljöpartiet. MC måste nu betala samma P-avgift som en bil, trots att det står i avsedd ruta tillsammans med andra motorcyklar och tar upp betydligt mindre plats.

    Därför väljer många nu att ta upp en hel bilruta, som de ju ändå betalar för, bara för att demonstrera det absurda med den nya avgiften för MC (världens högsta).

  26. Tragiskt att läsa att du som Radioprofil inte vet bättre.
    Ta ett snack med Trafikborgarådet i Stockholm samt läs dom nya reglerna så det förstår bättre varför motorcyklar och vespor står där dom gör.
    Nya regler som gör livet sämre för er som bor och jobbar i stan men även för oss som pendlar på tvåhjulingar. Mvh Hasse

  27. Det är på grund av att när mx-parkeringarna kostar hart när lika mycket som en bilplats, och hojen blir repad och allmänt skadad i trängseln på de parkeringarna så är det som hojägare värt att betala en liten slant extra och slippa få sitt fordon maroderat i trängseln på hojparkeringen.

    Tacka MP för det här.

  28. Nya korkade P-regler med avgifter för mc. De kommer att okupera alla rutor snart får vi hoppas. Då kanske politikerna ändrar sig

  29. Ja nu när MC ska betala som en bil så varför inte men förstår att det är provocerande. Skyll på Hellden.

  30. Tänk vad bra om den höga parkeringsavgiften för tvåhjuliga fordon togs bort, då skulle du inte se det där!
    (Det är troligen billigare med boendeparkering än 10kr/h dygnet runt på dem tre närliggande platserna. Alltså, billigare än 7200kr/månaden om man ska stå dygnet runt..)

  31. Jag kan tycka att det är provocerande, att man beslutat att motorcyklar ska betala lika hög avgift som bilar för parkering. Du kanske skulle protesterat då? Att ta den plats man tvingas betala för är en protest mot ett galet beslut. Varför ska jag ta en fjärdedel, när jag tvingas betala för en hel?

  32. Tyvärr är det nog så att vespaägaren har parkerat helt i enlighet med hur man skall parkera efter dom nya reglerna för parkering av mopeder och motorcyklar som träder i kraft nu. Motorcykelparkeringarna används för besöksparkering av motorcyklar och får i många fall inte användas för längre parkering. Typiskt sett några timmar eller under dagen. För boendeparkering så gäller tyvärr i många fall att man inte får använda motorcykelparkeringen utan skall använda en vanlig ruta för sin boendeparkering.

    Dvs att det blir så här är ett resultat av den reform som Daniel Hellden som är Stockholms trafikborgarråd drivit igenom. Hur han tänkt sig att detta skall minska trängseln är osäkert men gissningsvis har han inte tänkt igenom det alls. Den utredning som dom själva beställde avrådde från att genomföra parkeringsreformen eftersom följderna av den var svåröverskådliga men man valde att ignorera resultatet av den utredning man själva beställt och betalat. Således ett rätt bra slöseri med skattemedel men det är inte första gången som en företrädare för det partiet gör så.

    Så det är inte Vespaägaren du skall bli arg på. Det är trafikkontoret och Daniel Helldén med sitt uttalande ”visst gör det ont när knoppar brister”

    Man har för övrigt gjort samma manöver med utredningar vad gäller dubbdäck. Den utredning som man beställde från Luleå universitet om partiklar som dubbdäck sade att det inte går att styrka några dödsfall alls till följd av dubbdäck eftersom dom partiklarna har fel storlek. Däremot dör det ca 500 om året i Sverige av partiklar från andra källor. Exempelvis ca 50 om året av sotpartiklar från doftljus och värmeljus.
    Även detta valde man att ignorera och istället ljuga rakt ut och påstå att det dör 500 om året av dubbdäck och glatt införa dubbdäcksförbud trots att trafikverket kan påvisa att risken att råka ut för en olycka ökar med ca 35% utan dubb jämfört med att ha dubbdäck.

  33. Hej Titti. Iom Stoclholms stads kraftig ändrade refler för mc parkering så betalar man numera samma kostnad för bil som mc. Således så gör många mc förare så att de tar en hel bilplats. Om du vill att mc skall stå på mc platser så kan du hjälpa oss genom att hlra av dig till Stockholms trafikborgarråd Daniel Hellden som ändrat reglerna

  34. Hejsan Titti, det är nya regler för MC parkering i stan, MC betalar nu fullt pris = lika som bil, så självklart tar jag upp en hel ruta istället för att som tidigare vara smidig och klämma in sig på mc parkering eller mellan två bilar. Om du i senaste valet (2014) röstade på S /MP /V eller FI i Stockholm har du själv målat in dig i hörnet. SMC har drivit denna fråga i domstol men tyvärr förlorat.

  35. Detta är ett resultat av de nya parkeringsregler som gäller för mc i Stockholms stad. Boendeparkering
    Du som bor i Stockholms stad kan ansöka om boendeparkeringstillstånd. Kostnaden för dig som bor i Stockholm och parkerar din motorcykel på gatan är: 550 kr per månad inom taxa 2 och taxa 3, 250 kr/månad inom taxa 4 samt 150 kr/månad inom taxa 5.

    OBServera att på parkeringsplatserna reserverade för MC samt moped kl 1 gäller inte boendeparkeringstillstånd, där måste besökstaxa erläggas. Du måste alltså parkera i övriga P-rutor, inte MC-rutor. Du ansöker om boendeparkeringstillstånd hos Trafikkontoret.

    Sveriges motorcyklister har drivit frågan om parkering för mc i Stockholm. Du kan tacka trafikborgarråd Daniel Helldén (mp) och company istället för att bli provocerad av någon som bara följer reglerna.

  36. Om du är provocerad är det ingenting mot vad vi känner som mcpendlar året runt (i mörker, snö, minusgrader och slask) när man inför pavgift. Tro fan man ställer sig precis där det är ledigt om det ändå kostar. Tacka miljöpartiet, såssarna, kommunisterna och fi för en grym politik!
    20000 om året för att parkera sin mc!!

  37. Ang din postning om Vespan som står på bilparkering; Stockholms Stad har infört avgift för att parkera MC. Samma taxa som för bilar. Tror ägaren parkerade där i protest. Så gör även jag

  38. Hejsan,
    Nu när du har fått information varför mc/vespa måste parkera i en parkeringsruta så skulle det vara kanon om du vill rikta din provocerande känsla mot dem som förtjänar det i din blogg, inte mot oskyldiga som gjorde vad de kunde för att stoppa galenskapen.
    Ha en fin sommar 🙂

  39. Ta gärna kontakt med SVMC.se så får du veta varför alla som kör på två hjul är provocerade gällande nya parkeringsreglerna i Stockholm. Därefter kan du rikta dina klagomål mot rätt håll..dvs MP och Daniel Hellden..

  40. Hej Titti! Skönt att du också reagerar. Men vänd din irritation mot Stadshuset istället. MC/Moped klass 1 får inte längre boendeparkera på MC-rutor nu när nya P-avgiften genomförts.
    Något att tänka på i dessa valtider.
    Mvh, Galet Provocerad MC-förare (av rådande trafikpolitik som inte fått gehör trots massiv kritik)

  41. Hej Titti!
    Jag förstår att du blir provocerad. Kolla med Stockholms Stad som har infört nya parkeringsregler för MC och Moped. Vi som åker Mc och moped vill inte heller stå så här, men i allt större utsträckning blit vi hänvisade till det. Tyvärr så fr vi bland annat betala för hela rutan även om vi står fler hojar på samma ruta. Incitamentet att dela ruta, med parkeringsskador och trängsel som risker, minskar ju rejält om jag och de andra som står där alla får betala fullt för samma ruta. Fyra hojar, fyra avgifter, fast vi står i samma ruta.
    Med vänlig hälsning,
    Nils-G Svensson

  42. Välkommen till framtiden. Först och främst tycker jag det är bra att du visar upp detta. Äntligen kanske resten av Stockholmarna vaknar upp ur dvalan och inser vad vårt kära trafikborgarråd Daniel Helldén har ställt till med men den nya parkeringsreformen. Hittills har det endast varit HÖGJUDDA protester för döva öron från MC- och mopedkollektivet. Nu drivs den nya parkeringsreformen igenom i rasande fart, efter otaliga överklaganden i olika instanser, för att hinna färdigt under denna mandatperiod.

    BRA att du uppmärksammar det och BRA att du visa vad du tycker. Men ta inte ut det på stackarn som äger Vespan. Den personen är precis liga irriterad som du som måste böja sig för MPs idioti. MC- och mopedägare får inte längre boendeparkera på MC-ruta. Stockholm gör tvärt emot vad alla storstäder i resten av världen gör och premierar personer som förflyttar sig med yteffektiva fordon. Nu hoppas vi att fler uppmärksammar detta så att det blir ändring i nästa val. Det är dags att resten av Stockholm vaknar och ser alvaret i det som händer här.

    Tack!

  43. Titta in i facebookgruppen ”Vi som vill stoppa P-avgifter för MC och moped” för att förstå mer om vansinnet med miljöpartiets nya parkeringsplan och hur den påverkar oss som kunnat använda MC för att få vårt pendlande att fungera fram till nu.

  44. Titti, har du bemödat dig att ta reda på VARFÖR 2-hjulingar ibland MÅSTE stå i en parkeringsruta …?
    Nej just det.
    Hade du det så skulle detta inlägg inte existerat.
    Ta reda på fakta. Finns under parkeringsregler på Stockholms stads sida. Varsågod!

  45. Det här blir resultatet nu när avgift för MC och klass 2 moped införts i city. Orimligt höga avgifter i förhållande till den plats fordonet tar upp. Bjud i Daniel Helldén (MP) till radion och fråga honom om de nya parkeringsavgifterna och hur ogenomtänkt det hela är.

  46. För att VI mc och moppes ägaren betala lika mycket som en bil. Då finns ingen anledning för oss att trängas längre.
    Tackar vet jag DANIEL HELLDÉN, trafikborgarrpd i Stockholm stad som kom på den fantastiska idé

  47. Är för att Stockholm Stad har ändrat vilkoren och satt upp väldigt dyra avgifter på moped och MC i förhållande till bil. Politiker straffar de som tar minst plats och släpper ut mindre avgifter.
    Så ska du va arg och provocerad, så va det på MP med Halldén i spetsen. Gnäll på politikerna som tar dessa puckade beslut.

  48. Problemet är att nu har det införts P-avgift även för motorcyklar och dom har samma rätt att utnyttja stadens parkeringsrutor. Tidigare så trängdes vi på mc-parkeringen, men tydligen vill politikerna ha det på detta viset!

  49. Vi har Daniel Helldén på trafikborgarrådet att tacka för detta.
    Under 2016 införde han att MC/Moped som tidigare stått gratis i sk. MC rutor nu skulle betala fullpris i P-Avgift, samma som för bilar.
    Detta skulle medföra mindre trängsel och fler lediga parkeringsplatser i Stockholm.

    Nu överklagades detta flera gånger av MC folket men till sist gick det ändå igenom.

    Så nu måste mopeder och MC’s betala fullpris i P-Avgift när de står i en stor MC ruta (en sån där en 10st sammsas).
    Många MC åkare har blivit upprörda av beslutet. MC åkare är en minoritet i jämförelse med kollektivåkare och bilister och som vi vet så lyssnar någon sällan på en minoritet. Så för att få bilister att få upp ögonen för problemen trafikborgarrådets beslut har skapat så parkerar r många mc/moped nu en P-plats per MC/Moped. De har ju trots att betalt för det och har rätt till det. De slipper även trängas med andra MC och mopeder i en ruta och riskera skrap/rep skador på sitt fordon.
    Dock främst med anledning av att de vill att bilister skall reagera och undra vad som pågår just för att få hjälp av bilisterna i frågan.

    Tyvärr är tiden förbi för överklaganden då det gått igenom alla instanser, tyvärr fick inte MC folket någon hjälp av sina systrar och bröder.
    Vi är fast ett läge där Bil / MC / Moped kan använda var sin P-plats istället för att dela, och detta kommer göra att det totalt bli färre lediga P-plaster i Stockholm.
    Man kommer nog se mer situationer som denna framöver i Stockholm tyvärr.

  50. Som du säkert förstår av debatten som pågick hela förra året så är detta Stockholms beslut.
    Vi tvåhjulsåkare som bidrar till att skapa framkomlighet i trafiken har nu blivit straffad, istället för hedrad.
    Kanske var inte mc-parkeringen ledig när mopedisten skulle parkera, denna var då tvungen, enligt lag att ta en bilruta, i vilken man för övrigt inte får ställa mer än ett fordon.
    Politikerna har inte förstått vidden av sitt beslut och du har nu drabbats.
    Du, med din spridning och popularitet kan påverka detta, greppa tillfället att skapa opinion bland bilförarna, vi tvåhjulsåkare har svmc.se på vår sida men det räcker inte, vi behöver er bilförare också.
    Tillsammans kan vi göra Stockholm mer framkomligt, inte mindre, som nu.

  51. Hej Titti!

    Jag förstår till 100 % att du blir provocerad – om man inte kör moped eller motorcykel i någon av våra storstäder har man sannolikt missat alla turer kring de nya parkeringsreglerna för tvåhjuliga fordon, inkl. att det inte längre finns några kostnadsfria MC-parkeringar.

    I det här fallet handlar det troligtvis om någon som har boendeparkeringstillstånd, som man numera – på grund av de nya reglerna – måste stå i en vanlig parkeringsruta för att det ska vara giltigt. Reglerna säger alltså att scootern *måste* stå parkerad där och ta upp en hel parkeringsruta. Det är självklart vansinnigt enligt både motorcyklister och bilister, så det vore fantastiskt om du med din plattform kunde hjälpa till att skapa bredare medvetenhet kring de nya regler som har införts (som bland annat innebär att någon som pendlar till jobbet med scooter varje dag kan få betala upp till 20 000 kronor om året bara i parkeringsavgifter).

  52. Hej

    Ja det är så Miljöpartiet vill ha det, mc ska betala för p platser.
    Och hur vet du att mc parkeringen var ledig när ägaren till vespan kom ?

    Och måste vi mc förare betala full taxa för parkeringen så är det väl självklart att man tar upp en hel ruta när vi ändå betalar samma taxa som bilarna.

    Läs på vad som gäller innan du börjar skriva inlägg om mc förare som tar hela p-platser.

  53. Det handlar om dom nya parkeringsreglerna. Förut stod MC gratis på MC-parkering men nu måste man betala. Vespaägaren har därför troligen betalat för boendeparkering men det gäller inte på MC-parkeringar så hen måste ställa sig på en bilruta.
    Det handlar om politiska beslut fattade av trafikborgarrådet Daniel Helldén och det är dit du bör vända dig för att klaga.

  54. För att VI mc och moped ägaren betala lika mycket som en bil.
    Då finns ingen anledning för oss att trängas längre.
    Tackar vet jag DANIEL HELLDÉN, trafikborgarråd i Stockholm stad som kom på den fantastiska idé

  55. Beror ju på att de måste stå där om de har boendeparkering.
    Dessutom har Stockholms stad infört höga avgifter för tvåhjulingar att parkera. Många av MC-parkeringarna har dessutom väldigt kort tid man får parkera. Klaga till Helldén.

  56. Det är för att miljöpartiet bestämt att mc/moppe från 1 maj ska betala boendeparkering, och då stå i egen ruta. Antar att den som parkerat där endast följer de nya reglerna. Tacka miljöpartiet i Stockholms kommun.

  57. Först vill jag säga att Vespan är inte min, men det hade kunnat vara min Honda som stod på den platsen.
    Stockholm har valt att införa mycket restriktiva regler från i år även för oss som kör tvåhjuligt. Se gärna länken jag lagt med för mer information. Jag är helt säker på att vespa ägaren inte hade för avsikt att provocera på något vis, utan bara vill undvika p-böter

  58. Vore bra om du istället lade ut alla kommentarer och svar du fått på ditt inlägg här istället för att ”hålla inne på dem”. Så kan även dina följare se varför det ser ut så här och också bli medvetna om Helldén påhitt. Det kommer inte att bli bättre om problemen inte lyfts fram! Dessa problem är inte bara moped- och mc-relaterade utan kommer ge även bilägarna problem – mer och mer. Mc-rutorna görs idag mindre vid omskyltningarna. Parkering för mc kostar nästan lika mycket oavsett bilruta eller mc-parkering. Och detta kan dels vara med flit för att just protestera och lyfta problemet. Men kan även vara att mc-platserna var fulla när vespan parkerade. Eller så kan det vara ren boendeparkering vilket INTE får ske på mc-ruta!. Sen kan du hänvisa till Daniel Helldén som har kommit på detta, i hans tycke, ”genidrag”… Eller så får du väl börja cykla också – det är ju vad pengarna han ska dra in på motorburna fordon ska gå till – cykelbanor och fler cykelbanor. När sen inga mc eller moppar längre står där så kommer mc-rutorna att tas bort. Hur tror du då det blir att parkera bilen? SÅ GÖR NÅGOT VETTIGT!!! – HJÄLP TILL ATT LYFTA FRAM PROBLEMET GM att sprida informationen till dina följare! Ju fler bilägges som också blir varse Helldén galenskap desto bättre!

  59. Vore bra om du istället lade ut alla kommentarer och svar du fått på ditt inlägg här istället för att ”hålla inne på dem”. Så kan även dina följare se varför det ser ut så här och också bli medvetna om Helldén påhitt. Det kommer inte att bli bättre om problemen inte lyfts fram! Dessa problem är inte bara moped- och mc-relaterade utan kommer ge även bilägarna problem – mer och mer. Mc-rutorna görs idag mindre vid omskyltningarna. Parkering för mc kostar nästan lika mycket oavsett bilruta eller mc-parkering. Och detta kan dels vara med flit för att just protestera och lyfta problemet. Men kan även vara att mc-platserna var fulla när vespan parkerade. Eller så kan det vara ren boendeparkering vilket INTE får ske på mc-ruta!. Sen kan du hänvisa till Daniel Helldén som har kommit på detta, i hans tycke, ”genidrag”… Eller så får du väl börja cykla också – det är ju vad pengarna han ska dra in på motorburna fordon ska gå till – cykelbanor och fler cykelbanor. När sen inga mc eller moppar längre står där så kommer mc-rutorna att tas bort. Hur tror du då det blir att parkera bilen? SÅ GÖR NÅGOT VETTIGT!!! – HJÄLP TILL ATT LYFTA FRAM PROBLEMET GM att sprida informationen till dina följare! Ju fler bilägges som också blir varse Helldén galenskap desto bättre!

  60. Detta är en direkt konsekvens av kommunens regler kring parkering. Vespans förare har bara gjort vad som förväntas av hen och agerat helt i enlighet med de regler som finns. 🙂

  61. Hej!
    Lite som att skjuta budbäraren tyvärr. Jag har förståelse för att du känner dig provocerad, men den känslan bör snarast riktas mot Stadshuset och Daniel Hellden som skapat de nya p-reglerna. En konsekvens av detta kan då bli som din bild visar.

  62. Nu är jag inte fullt insatt, men beror det inte på att Vespan måste betala som vilken som helst bil? Tyst protest kanske?

  63. Hej Titti!
    Håller helt med om att det är väldigt provocerande men dessvärre kommer det bli en vanlig syn framgent. Orsaken är stadens nya parkeringspolicy som tvingar motorcyklar och mopeder till vanliga platser för att boendeparkera. Motorcykelfolket har under flera år försökt belysa de negativa följderna av stadens nya policy för de förtroendevalda dock utan resultat.

  64. Du är arg på fel person!
    Denna parkering beror på att det numer kostar pengar att parkera även MC och moped. Har man boendeparkeringstillstånd för MC så får man inte ens stå på den dedikerade MC-platsen; den är bara för besökande. Så bofasta MC/mopedinnehavare måste trängas med bilarna i de vanliga parkeringsrutorna. På andra gator där man står parallellt med trottoaren brukar dock tvåhjulingar stå på tvären för att inte ta så mycket plats, men i exemplet på din bild fungerar inte det alternativet, utan man tar upp en hel ruta. Det är Stockholms stad som har beslutat att det ska vara så här, vilket är sämre för alla. Klaga till Trafikborgarrådet och skäll inte på skoterägaren; han har bara rättat sig efter de nya reglerna.

  65. Vet du varför? I protest mot att staden numera tar betalt på mc-parkeringar. Dvs varje mc/moped ska betala, trots att de står 4-5 st på en ruta motsv en bil. Rikta din ilska mot trädkramaren Daniel Hellde’n istället.

  66. MC och moped FÅR inte boendeparkera på MC-plats längre, de MÅSTE ställa sig på ”bilplats”.
    Tacka Daniel Helldén (MP) trafikborgarrås i Stockholm

  67. Hej Titti. Tyvärr måste hen parkera där om det rör sig om boendeparkering. Får helt enkelt inte stå i en MC ruta pga nya regler.

    Med Vänliga Hälsningar
    Oxå provocerad!

  68. Tacka herr Helden för den pucken!!!
    Iommhans nya införda p-avgift för mc och mopeder. Är man tvungen att pynta skall de också få se konsekvenserna av det. Mopeden betalar lika mkt som du. Ta fighten dit den skall Stadshuset.!!

  69. Inte alls provocerande. Det är Mr Hellden (mp) i stats huset som bestämt att det ska vara så! Han betalar lika mkt dom dig och har full rätt o stå så.
    Mvh

  70. Ja det är inte vespa-ägarens fel, moppar och motorcyklister ställer sig gärna på trottoarer. det är politkernas fel. nu när mc parkering börjar kosta också så är det bara att vänja sig vid denna synen. ett fordon per plats trots att där får plats 4 motorcyklar på en plats.

  71. Troligtvis boendeparkering, efter Helldéns fina parkeringsstrategi så FÅR inte MC eller moped ”boendeparkera” på MC-parkering utan MÅSTE ställa sig på vanlig gatuparkering.

  72. Som du kanske vet så är det marginalpartiet MP som styr utan kompetens och då går det så här. En boende med MC får inte stå i delad ruta utan måste stå i en bilruta. Du som bor i Sthlm får helt enkel rösta rätt och påverka dina grannar att göra detsamma.

  73. För att VI, mc och moped ägare betalar lika mycket som en bil. Då finns ingen anledning förr oss att trängas längre. Tacka DANIEL HELLDÉN trafikborgarråd i Stockholm Stad som kom på denna fantastiska idé 😉

  74. Det där beror ju på att p-avgift införts även för tvåhjulingar. Då kan man köpa boendeparkering för halva priset för en bil. Och då måste man stå i bilruta.
    Man får faktiskt inte stå i MC-ruta.
    I MC-rutor måste man betala varje gång man parkerar. (När omskyltningen är klar).

    Det är såklart helt galet.

  75. Provocerande är ju att MP ledare tycker att en MC, som uppenbarligen tar 1/5-1/6 av en bil, får betala nästan lika mycket! Inte bara det, utan även MC platser minskar, trots att en MC bidra till mindre utsläpp, mindre trängsel och är lika smart com en cykel när det gäller transport i stan.

  76. Hej Titti,
    Enligt de nya parkeringsregler som gäller så får jag som har motorcykel med boende parkerings tillstånd inte parkera på mc ruta utan SKA parkera där bilarna står. MC rutan är endast till för de som är besökare och betalar i automat eller vis app i telefon.

  77. Finns en mycket bra förklaring på varför skotern står parkerad där.
    Då våran styrande regeringen tycker att tvåhjuliga fordon också ska bestraffas för deras framfart i staden så ska även dessa betala för att få parkera på avsedda platser.
    Då kommer följdfrågan, varför betala en hutlös summa och klämma ihop sig med 3-4 andra tvåhjuliga fordon på en ruta när du faktiskt har betalat för en egen?
    Min personliga åsikt är att denna parkering är utomordentlig eftersom att politikerna kanske får upp ögonen då och inser att det snart inte finns några p-platser kvar till de som framför bilar i Stockholm.

  78. Kontakta ditt Trafikborgar-råd! Saxat nedan från Stholms stads hemsidor:”Boendeparkering gäller på de platser som är skyltade med ”Boende + områdeskod”. Det skyltas inte med boendeparkering på de reserverade parkeringsplatserna för MC. Dessa platser är endast för besök.” Moppen har bara följt instruktionerna…

  79. Hej Titti,
    Tyvärr kommer det bli mer sånt.
    När avgift infördes för MC/moped för att minska trängseln och öka parkeringsplatserna så valde vår kära politiker Daniel Helldén att tvinga ägare av MC/moped som bor i området att parkera på bilplatser.

    Den vespan på bilden följer bara idiotin/lagarna som Miljöpartiet har tvingat fram.
    Mvh,
    A

  80. Hahaha eftersom miljönazisterna fixade samma taxa för MC och EU moped som för bil så borde du inte bli provocerad… Varför ska man inte få använda vilken plats man vill om man betalar samma taxa? Om du inte längre vill bli provocerad så finns det åtminstone ett parti i Sthlm som vill att det ska vara gratis parkering för Mc och moped på MC parkeringarna, kanske läge att rösta på dom? 😀

  81. Men idag måste man väl betala för att få parkera sin mc/moped, så då har man väl lika rätt till en stor ruta.
    Även om det kan kännas fel att ta en stor ruta ensam till ett litet fordon.

  82. Hejsan,

    Kan förstå att detta känns provocerande. Hade jag inte varit bekant med problemet hade jag blivit provocerad också. Tyvärr är denna motorcykel parkerad helt korrekt enligt gällande regler. Nyligen gjordes en parkeringsomläggning i stockholms stad och sedan dess så är vi tvungna att parkera såhär av flera anledningar. Bland annat gäller tillstånd för boendeparkering inte i mc rutor. MC parkeringarna har ochså nu blivit tidsbestämda och är inte användbara för pendlare som jobbar 8 tim. Jag vill även lägga till att om du ser motorcyklar med två hjul fram nära inpå varandra har dessa nu börjat klassas som bilar och måste står i bilrutor för att inte bli bötfällda, trots att de inte tar upp mer plats än en vanlig MC.

    Jag hoppas att du inser att detta är inget vi kan rå över. Vi får anpassa oss precis som alla andra. Vi är medvetna om att dessa regler skapar en onödig konflikt mellan motorcyklister och bilister, men vi försöker göra det bästa av situationen. Ilskan borde riktas mot Stockholms stad som har infört detta helt i strid med europeisk parkeringspraxis.

    MVH
    Scooterist som tyvärr tar upp onödigt mycket plats.

  83. Hej!
    Visst är det knasigt. Men faktum är att för det fall man har boendeparkering för mc eller moped måste man parkera i en vanlig P ruta. MC parkeringarna anses som ”besöksparkering” och där gäller full taxa. Ta gärna upp detta med ansvariga i Stadshuset, Miljöpartiet är den största anhängaren av avgifter för mc och moped, samt även avgift för handikapparkeringarna. Boendeparkeringsavgifen för mc/moped är 50% av den för bil, vi hamnar då på 500 miljoner för ett år, och det är pengar det med.

  84. Kontakta Daniel Helldén vårt miljöpartistiska (o)trafikborgarråd och fråga varför det blivit på detta viset och hur han tänker kring trafik och parkeringsfrågor…

  85. Anledningen till att vespan står här är för att Stockholms stad har infört avgift för MC och mopeder. Ägaren till denna Vespa har alltså boendeparkeringstillstånd och får inte längre stå i MC-rutan då denna area skall reserveras till besökare och måste då parkera som en bil. Visst är det provocerande men samtidigt precis vad Stockholms stad med MP i spetsen har drivit igenom. Smart va?

  86. Jag föreslår att du riktar din ilska mot statshuset i Stockholm som i sin iver att minska trafiken i Stockholms innerstad har infört parkeringsavgift för motorcyklar. Dvs: Vespan på bilden betalar precis lika mycket som du för parkering, och har således lika mycket rätt att ta upp plats. Tro mig, du kommer få många fler tillfällen att irritera dig på detta då omskyltningen precis är klar.

  87. Tror du bör läsa på om hur de nya parkeringsreglerna för MC fungerar. Om du är missnöjd, vad tror du Mc-åkarna är? Ta frågan med dina politiker, eller rösta.

  88. Det kan ju bero på att vespan inte längre får stå i mc-rutan annat än som besökande och då till världens högsta p-taxa för mc. Med boendeparkering MÅSTE mc numera parkera som vespan på bilden. Det har knäppgökarna i Stockholms stadshus hittat på. MC-åkarna vill absolut inte parkera så där.

  89. Det är så här Stockholms stad vill ha det. De har ändrat p-avgifterna så att det inte lönar sig för tvåhjulingar att stå på specialparkeringarna….och ska man betala massor in man lika gärna ta den parkering som är närmast.

  90. Om jag måste betala fullt pris för att parkera min mc, då ska jag ha hela rutan också.

  91. Tja
    Inget lagbrott utan enbart vad vår smarta politiker Daniel Hellden önskar då han drev igenom detta.
    Grattis och var glad att det bara var en som stod där, det kan ha varit tex 5 på varje bil parkerings plats.

  92. När MP med Daniel Helldén i spetsen införde nya parkeringsstrategin i Stockholm tog man bort gratis parkering för mopeder och MC. Det medför att en 15åring med moped kan få en årskostnad på 20 000:- om året. Har man boendeparkering för sin moped/MC är det inte tillåtet att parkera i MC ruta, då ska man parkera i bilruta så som skotern på din bild gjort. Vi som kör och pendlar med MC är minst lika provocerade av de nya P-reglerna som du. Framför gärna din frustration till trafikborgarrådet Daniel Helldén.

  93. 1: Du har själv valt att bo i Stockholms innerstad och äga bil.
    2: Är du säker på att det fanns plats på motorcykelparkeringen när det här fordonet parkerades?
    3: Det kostar numera samma att parkera en moped som att parkera en bil. Du har inte mer rätt till platsen bara för att ditt fordon är större.

  94. Hej Titti!
    Jag förstår att du är provocerad av detta men det är inget mot vad vi mc-ägare är mot Stockholms nya regler, där alla mc-parkeringar från att ha varit gratis nu kostar pengar. Så även om vi tar upp en massa mindre plats än en bil så ska vi ändå betala för det. Så hade det stått fyra mc I den fickan så hade alla betalat var sin biljett… Det är ungefär som om du skulle köpa en fyra i Stockholm och betala 8 milj bara för att få reda på att två par till har betalat lika mycket – för den lägenhet ni ska dela på!
    Här kan du läsa lite om varför vespan kanske ställde sig så. Hade det varit för en månad sedan så skulle den säkert stått på en av de mc-parkeringar du refererar till.
    https://www.facebook.com/groups/1721871451393385/

    Vänligen Stergios

  95. MC:parkeringen var kanske inte ledig när hen kom till platsen varför det inte kan uteslutas att det enda tillåtna parkeringsalternativet var just denna tomma ruta. #detfinnsvärreproblemivärlden #slopaparkeringsavgiftförmcparkeringar

  96. Den lilla saken måste betala lika mycket som en stor bil. Nya tider, nya regler. Ta det med beslutsfattarna .

  97. Hej Titti! Kan förstå om du känner dig provocerad och kanske lite frustrerad över att ett litet fordon tar upp så stor plats, men har du funderat över hur det har blivit så här? Om ägaren till fordonet betalat full avgift för platsen så är det väl inte ett problem? När man bestämt sig för att ta bort många MC parkeringar och lägga avgift på MC parkering så blir det så här. Jag skulle tro att du hade gjort på liknande sätt själv om du körde MC, eller?

  98. Kanske har du missat de nya dåliga parkeringsreglerna för mc och moped? Vem är ansvarig för vansinnet? Är det Daniel Helldén vi kan tack åter igen?

  99. Det är ju nya parkeringsregler för mc/vespa/EU mopeder vilket ger det här resultatet. Det är ju nu avgift på parkering för tvåhjulingar med reg.plåt. På vanlig bil p-plats kostar det lika mycket för mc som för bil så då tas ju självklart hela rutan i besittning.
    Sen kommer nya reglerna för boende parkering ovanpå som en tårta på tårtan…fast i negativ bemärkning då.

  100. Så här blir det tyvärr när miljöborgarrådet i all sin vishet beslutat att MC och EU-moped ska betala samma parkeringsavgift som bilar …

  101. Ha…Staden har bestämt att det är samma avgift för bilar som för vespor/scootrar, så vad förväntar du dig?

  102. Kan ju ha att glra med att stockholms staf k fört parkeringsavgift för 2hjulingar oavsett om man står i mc ruta eller inte. Så då kan man ju lika gärna stå i rutan man betalar för. Tycker du det skall vara annorlunda kan du ju alltid kontakta trafikborgarrådet och upplysa dem om det. Mvh en annan provocerande..

  103. Ja du, Titti. et är för att vi får betala lika mycket för MC som för bil, så varför skall jag trängas med andra? Jag har samma rätt till en hel ruta som du. Tyvärr är det våra politiker och tjänstemän i stockholm som sett till detta. DE åker ju gratis taxi….

  104. Den lilla rutan kostar 5 kr och den stora 10 kr – det är som på flyget där kan betala för att breda ut sig medan andra får trängas – Miljöpartiet tycker det här är mer rättvist…

  105. Så går det när Miljöpartiet får bestämma parkeringsreglerna i Stockholm. Det är lika dyrt att parkera moppe som bil, så varför dela på en ruta?
    Så vad du ser är en tyst protest. Boendeparkerare får inte heller dela ruta och vem vill betala P-böter i onödan??

  106. Rikta din irritation mot pajaserna å stadshuset! Denna vespa är helt korrekt parkerad!

  107. Varför är det proverande? Sedan Stockholms stad införde samma avgift för mc som bilar så hade jag och också valt en vanlig p-plats. Det är mer provocerande att en liten vespa skall betala lika mycket som en bil enligt mig.

  108. Nu är det så att de nya reglerna om att även mopeder och mc skall betala för parkeringen betyder att de skall stå i rutor, och inte på MC parkering, de får inte stå där. Gnäll på MP i stadshuset, det är deras påhitt.

  109. Så trist att du Titti inte vet hur det förhåller sig, parkering för mc har ändrats i år.
    Flertalet mc-organisationer har protesterat kraftigt, nu märker ni av resultatet.

  110. Som många redan påpekat så kan du omöjligt veta om det fanns plats vid tillfället vespn parkerades. I övrigt gäller samma regler för motorcyklar som för övriga fordon, ett fordon Per parkering (i färdriktningen, om det kan tillämpas).
    Det är för mig som mc-åkare provocerande att tvingas betala ännu högre avgifter än bilister (vilket blir effekten av att flera mc kan samsas på samma plats som en bil och tillsammans får betala 4-5 ggr mer för samma yta) när jag inte bidrar till trängseln i samma omfattning.

  111. Det är Stockholms stad som har sagt att även om det står 5 motorcyklar eller mopeder så ska alla betala för att stå i rutan, om man är tvungen att betala för en hel ruta ska man inte få ha en hel ruta då? Om du inte gillar det så ta upp det med politikerna.

    ”Varje motorcykel eller moped klass I som parkerar i en vanlig P-ruta på en parkeringsplats betalar samma avgift som en bil. Eftersom alla motorcyklar och mopeder i en P-ruta måste betala avgift, finns ingen anledning att tränga in flera fordon per ruta. ”

    https://www.svmc.se/Distrikt/Stockholm/Ovrigt/MC-parkering-i-Stockholm/Avgifterna-for-parkering-i-Stockholms-stad/

  112. Irritera dig inte på vespaägaren, irritera dig på Stockholms stad som tvingar Vespa- och MC-förare att betala fullt pris för parkeringen.
    Betalar man fullt så har man väl rätt till egen ruta…

  113. Eftersom politiker i Stockholm har beslutat att fordonet ifråga inte får stå gratis i mc-parkeringen utan betala lika mycket som en bil är det väl inte mer än rätt att det får stå i en egen ruta precis utanför sin port.

  114. Skriv gärna till Stockholms trafikborgarråd Daniel Hellden och berätta detta. Det är nämligen han som bestämt att motorcyklister och mopedister måste betala skyhöga avgifter trots att de klämmer ihop sig i samma p-ruta.

  115. Du har helt rätt i att det är provocerande men politikerna har bestämt att alla (mopeder och motorcyklar) ska stå i vanliga parkeringsrutor och betala vanliga parkeringsavgifter, allt för ”miljöns skull”.
    SMC (Sveriges MotorCyklister) och många andra har kämpat för att behålla MC-parkeringarna men det verkar som att politikerna gör allt för att man inte ska använda några fordon alls i Stockholm.
    Ser man till miljöproblemen, köproblemen och parkeringsproblemen i Stockholm (och i de flesta andra städer) så är mopeder och motorcyklar en del av lösningen, om fler använder moped eller motorcykel så minskar miljöpåverkan, det blir färre köer och det finns fler parkeringsplatser.
    Beslutet att innebär även att många bilister åker runt och letar efter parkeringsplatser och det är ju inte bra för miljön. I de flesta städer så parkerar man mopeder och motorcyklar i princip på alla ställen där det går utan att störa gångtrafikanter eller trafiken och det finns ofta mindre parkeringsrutor för mopeder och motorcyklar.
    Det är dessutom så att de flesta städer har gratis parkering också, allt för att uppmuntra så många som möjligt att åka moped eller MC och därmed minska ovan nämnda problem.
    Att vara politiker och bo i innerstan är väldigt lätt för de har så höga löner att de kan åka taxi till jobbet eller till flygplatsen när man ska åka längre bort än Stockholm. För vanligt folk så finns det givetvis även tunnelbana och bussar att tillgå och bor man någorlunda nära så kan man ju köpa en elcykel…
    MEN!!!
    Stockholm är ju bara en mycket liten del av Sverige och i resten av Sverige så har vi ingen tunnelbana och vi har inga fantasilöner utan vi måste använda bil och när man kommer fram så måste man ju kunna parkera bilen någonstans?? Inte i Stockholm!!

    Om alla politikerna börjar åka tunnelbana, buss, tåg och elcykel själva, då föregår de ju med gott exempel men när de åker taxi och flyg själva när de ska någonstans så är mitt förtroende slut.

  116. Varför skall jag som motorcyklist vara tvungen att trängas med andra motorcyklar och vespor på en mycket mindre ruta. Visserligen något billigare än vad det blir att ställa sig i en fullstor ruta. Men den extra kostnaden tar jag gärna nu när jag ändå måste betala noendeparkering precis som du.
    Ta upp det med stadshuset som beslutat att vi MC åkare skall betala flera gånger mer per kvadratmeter om vi står i en MC ruta, mot om vi står i en bilruta.
    I en bilruta är risken mycket mindre att någon repar eller än värre välter min dröm. Det är ju så mycket mer plats….

  117. Hej Titti,
    År kommunledning (MP, S mfl) har infört p-avgifter även för mc, moped mm.

    För boendeparkering av dessa gäller att de inte får stå i mc-rutor utan ska ra en egen ’vanlig’ plats!

    När det sedan gäller mc-rutorna så är kostnaden för att parkera i dem (ytsnålt så det heter duga) för många så liten att man hellre stället sig i egen ruta för att undvika onödiga skador på mc.

    Exempel: 6st mc får plats i en mc-ruta som motsvarar en vanlig bil. Mc betalar halva timkostnaden vid korttidsparkering relativt bil(eller egen ruta). Totalt får kommunen (med trafikborgarrådet Daniel Hellden, MP, i spetsen) in 3x så mycket för mc som för bil, mätt över motsvarande yta.

    Mc är generellt inte ett problem i trängsel på våra infarter eller gator, och brukar i andra städer ses som en del av lösningen på köer, trängsel mm, så inte här i Stockholm tyvärr.

    Jag förstår att du känner dig provocerad, men hoppas att du får en mer nyanserad bild av varför det blir så här. Kommunen har helt ignorerat konsekvensanalys utifrån mc, moped när man gjorde den senaste ändringen (i fjol men infört först nu pga diverse överklaganden).

  118. Hur gick det Titti, vågade du inte publicera någon av de tiotals eller kanske hundratals kommentarer du fick på detta blogginlägg? Fegt av dig.

Lämna ett svar till Petra Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *